DEL 14 – Bitcoin och blockkedjan – en begriplig överblick (Bokrecension)

Det är sällan jag har dubbla känslor för en bok redan innan jag läst den. Men så var det när jag fick ”Bitcoin och blockkedjan” (Christoffer de Geer) i min hand. Rubriken sa att jag nu hade en bok som skulle förklara vad Bitcoin är och hur blockkedjan fungerar på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Samtidigt sa formatet, omslaget och antal sidor något helt annat. Känslan var samma som när jag håller i ”Hej sa Ugglan” till ett av barnen hemma.

Men man ska inte döma någon efter dess utsida så jag gav boken en chans och läste igenom den på 15-20 minuter. För mer än så krävs inte. Då har jag ändå lagt tid på att titta på de olika illustrationerna. Boken kan absolut ha sin plats i bokhyllan – den kan till och med uppskattas förutsatt att man är en person i dess målgrupp.

En inledning – till framtiden?

Att Christoffer de Geer älskar blockkedjan (och Bitcoin) går det inte att ta miste på. Böcker som skrivs av människor som verkligen brinner för sitt ämne brukar bli bra och han skriver även i början att detta är en första bok men att det mycket väl kan komma fler framöver. Ser jag den som en kort och enkel inledning till vad framtiden har att ge så lyckas den helt okej.

Det han återkommer till är blockkedjans funktion av att bevara värde – detta på samma sätt som ett kassaskåp bevarar guld. Världen är digital, blockkedjan är digital och framtiden är minst sagt digital. Där har blockkedjan en given plats.

Nu har jag läst om, skrivit om och handlat med kryptovalutor i ca 8 månader och har väll mer insikt än målgruppen till boken men jag har även låtit personer som knappt kan stava till Bitcoin läsa den och reaktionerna har var ungefär lika som för mig. Christoffer de Geer lyckas att på ett enkelt sätt vägleda läsaren till hur digitalt värde (och även pengar) kan förvaras på blockkedjan och han lyfter upp dess fördelar (även om de ibland känns konstruerade). Boken är en inledning – men inte mer.

”I den här boken får du svar på frågor som ”Vad är Bitcoin och blockkedjan?”

Nej, det håller jag inte med om och det är här som boken har sin svaghet. Tänk dig själv följande scenario:

Du har en femåring hemma som aldrig suttit vid en dator. Du tar fram ett brev från förskolepersonalen från skrivaren och får frågan ”hur kom det där brevet dit?”. Försök förklara det? Du skulle kunna skriva en liten bok med enkla illustrationer (som kan läsas på 15-20 minuter) om hur mail kan skickas från en dator till en annan och att man kan skicka bilder, filmer m.m. Men har du förklarat vad internet är för det?

”Bitcoin och Blockkedjan” är som den boken du skulle skrivit. Enkel text och illustrativa bilder som visar VAD du kan göra – men inte vad Bitcoin ÄR och hur blockkedjan fungerar rent tekniskt.

Kan boken rekommenderas?

Jag köper den till min påbörjade samling av svenska böcker om Bitcoin. Nästa bok blir liter mer djup ”Kryptovalutor – Särskild rättsverkan vid innehav av Bitcoins och andra liknande betalningsmedel”. Men jag kan rekommendera den som en ”teaser”. En bok som jag kan ge till någon som aldrig hört talas om Bitcoin och kanske är nyfiken på tekniska innovationer. Betydligt roligare ingångsväg till diskussioner än att enbart prata om värde, investering och eventuella vinster.

Däremot fungerade den inte som barnbok. Ungarna buade ut den redan efter en mening när jag försökte ha den som godnattsaga. Än så länge får jag nöja mig med att de leker med plastbitcoin som jag köpt på Wish. Det är i alla fall en bit på väg.