Facebook pudlar och tillåter annonser om kryptovaluta

Facebook har tillkännagivit att man reviderar sitt övergripande förbud mot annonsering om kryptovalutor på sin sociala plattform. I tillkännagivandet belyser man att detta är en revidering av Facebooks policy kring kryptovaluta snarare än att policyn förändras helt och hållet. Det är till exempel fortfarande förbjudet att annonsera om binära optioner och ICO:er.

Facebook Business skriver så här om policyn: “Under de senaste månaderna har vi tittat på det bästa sättet att förädla denna policy – för att tillåta vissa annonser men samtidigt även arbeta för att säkerställa att de är säkra. Så med start den 26 juni kommer vi uppdatera vår policy för att tillåta annonser som marknadsför kryptovalutor och relaterat innehåll från på förhand godkända annonsörer. Men vi kommer fortsätta förbjuda annonser som marknadsför binära optioner och initiala mynterbjudanden.”

Tjänster och företag relaterade till kryptovaluta, såsom handelssajter, kommer alltså dock att tillåtas annonsera.

Historien bakom det kontroversiella förbudet

Facebook bestämde sig i januari 2018 för att helt förbjuda annonsering om kryptovalutor. Vid tidpunkten för beslutet förekom flera ICO-bedrägerier, innan lagstiftarna började reglera dessa. Facebooks beslut kom till följd av dess målsättning att skydda sina användare från bedrägerier och stöld.

Förbudet fick dock en hel del negativ feedback då entusiaster inom kryptosfären såg det som ett sätt att motverka legitima företag. Ledande personer inom finansbranschen uttalade sig offentligt mot denna nya policy.

Facebooks motiv ifrågasattes

Långt ifrån alla var nöjda med Facebooks argument för förbudet. Tidigt under 2018 rapporterades det att Facebook internt utvecklade sin egen blockkedja. Detta efter att Mark Zuckerberg i januari tillkännagivit att företaget titta på kryptovalutor och deras decentraliserade tekniker som ett sätt att “laga” Facebook.

Många menade att förbudet var en del i en större plan att konkurrera ut andra aktörer om och när Facebook skulle lansera sin egen blockkedja. Företaget har dock i skrivande stund ännu inte lanserat någon blockkedja eller teknik som bygger på kryptovaluta, åtminstone inte offentligt.

Googles och Twitters förbud mot annonsering om krypto

Google och Twitter följde efter med sina egna förbud mot annonsering om krypto. Det återstår nu att se huruvida dessa bägge jättar, vilka genererar en stor del av sina intäkter genom att sälja annonsering, även de kommer att revidera sina policys.

Källa: https://www.ccn.com/facebook-backpedals-reverses-ban-on-cryptocurrency-ads/