Ny information om Facebooks kryptovaluta

Facebook har i hemlighet jobbat med att ta fram en egen kryptovaluta som antas lanseras under namnet Libra. De har ännu inte gått ut med ett officiell tillkännagivande av valutan, men detta beräknas ske den 18:e juni. White paper för valutan beräknas även att publiceras samma dag.

Libra (eller vad det slutgiltiga namnet nu än blir) kommer att utformas som en stablecoin uppbackad av en portfölj av valutor och tillgångar som skall säkerställa ett givet pris och minimera risken för prisfluktuationer.

Mer än 100 personer jobbar med projektet

Arbetet med Libra har pågått i ungefär ett år och i skrivande stund jobbar mer än 100 personer med projektet – samtidigt som Facebook försöker att anställa ännu fler. Projektet leds av Facebooks ”Chief Blockchain Officer” David Marcus som tidigare har varit vice-VD på PayPal samt styrelseledamot för kryptobörsen Coinbase.

Facebook har även tillkännagivit vissa planer på att tillhandahålla fysiska bankomater där man kan köpa valutan och Facebooks egna anställda skall även kunna få sina löner utbetalda i valutan.

Facebook planerar att driva valutan genom en stiftelse

Det har vidare även framkommit detaljer om att Facebook vill driva valutan i form av en stiftelse för att försöka att göra den mer decentraliserad. Facebook har sedan tidigare satt upp en stiftelse vid namn Libra Networks i Schweiz som kan antas fylla denna roll.

Det ryktas även om att Facebook kommer att ta betalt 10 miljoner dollar i licensavgifter för rättigheterna att agera nodoperatör i nätverket. Initialt har det planerats att lanseras 100 olika noder vilket teoretiskt skulle ge Facebook totalt en miljard dollar i licensintäkter. Tanken är dock att denna miljard skall användas som underlag för den portfölj av olika tillgångar som säkerställer att Libra faktiskt förblir en stablecoin och inte har enorma prisfluktuationer som annars är vanligt för kryptovalutor.

Varför Libra?

Så vad är då tanken bakom Facebooks valuta? De flesta analytiker pekar på att betalningar och olika sorters betallösningar kommer att bli allt viktigare för företag framöver. Facebook har tidigare berättat om planer för betalningar i WhatsApp (likt WeChats tjänst i Kina), direktförsäljning av produkter på Instagram och andra betalintegrationer i Facebook och Messenger. Implementation av betalningar i dessa tjänster blir betydligt enklare om man har en egen kryptovaluta/stablecoin att luta sig tillbaka på.