Electroneum

electroneum loga Electroneum har som mål att bli den självklara kryptovalutan för betalningar och överföringar via mobilen. Det ska vara snabbt, pålitligt och framförallt användarvänligt för mobilanvändaren. Det sista kan vara en av nycklarna till dess snabba tillväxt. Bara 8 månader efter att valutan lanserades var det 1,6 miljoner användare. I grunden bygger den på Moneros blockkedja vilket även betyder hög anonymitet.

Användarvänlighet och mobilvänlighet

Electroneum är en kryptovaluta som är tänkt att användas som ett smidigt betalningsmedel. Detta genom ett mycket användarvänligt gränssnitt i deras app.

Dess blockkedja lanserades så sent som i november 2017, appen i december och deras miningfunktion i appen i mars 2018 (Läs mer om mobilmining längre ner).

I juni 2018 var det över 1,6 miljoner användare, appen fanns på 20 språk och ca 175 000 använde miningfunktionen i mobilen.

En unik egenskap är alltså att mining av Electroneum kan ske med mobilen. Detta utan att det drar mer energi av batteriet än en mindre app som går i bakgrunden. Det kan mycket väl vara en av orsakerna till att intresset för Electroneum ökat kraftigt sedan mobilappen släpptes. På valutans hemsida presenteras vägen till ”Mass Adaption” med följande tre punkter:

  • Blixtsnabb överföringar

Man har skapat ett system som ska vara kompatibelt med E-handelssystem och att man därmed i framtiden lätt ska kunna betala direkt via mobilen till den E-butik man handlar ifrån. En av orsakerna till att kryptovalutor inte etablerats som betalningsmedel är just att butiker kräver blixtsnabba överföringar för att det ska vara relevant för dem att implementera kryptobetalningar.

  • Bygger helt på mobilen

Genom att helt och hållet fokusera på att valutan ska hanteras med mobilen kan man erbjuda betalningslösning till ”350 millions unbanked smartphone users in the developing world”. Självklart vill man även nå andra delar av världen men det är i utvecklingsländerna som den tekniska lösningen skapar störst fördelar för användaren.

  • Viral spridning

Genom ”mobilmining” har man verkligen lyckats sprida informationen om Electroneum viralt. (Läs mer under ”Mining via mobilen – Nyckeln till framgång”). Genom denna app har människor kunnat få kryptovaluta UTAN att behöva betala fiat eller skicka in ID-handlingar till någon exchange. Man har därmed tagit bort en del ”barriärer” som varit i vägen för att människor ska börja använda krypto.

  • (Anonymt)

Ännu en fördel med Electroneum är dess anonymitet. Det går inte att spåra avsändaren eller se hur mycket en public key är värd.

Mining via mobilen – Nyckeln till framgång

electroneum mobilDet som framförallt är unikt för Electroneum är den mining som sker via mobilen. Det fungerar på följande sätt:

Appen laddas hem via Google Play. Den installeras och registrering sker sedan med mailadress. Därefter kan appen startas och genom att klicka på ”Starta Mining” är man igång.

Appen känner av hur stor tillgänglig kraft som processorn skulle kunna tilldela nätverket och utgår från detta när HashRate beräknas. Det sker alltså inte någon mining utan enbart en beräkning utifrån hur mycket du skulle kunnat minat med telefonen. En smidigt lösning då appen drar minimalt av batteriet och man aldrig riskerar att telefonen behöver bli överhettad.

Denna mining ger alltså inget till ETN-nätverket utan är enbart en marknadsföringskanal. Fler blir intresserade av valutan, fler använder den och fler börjar med mining ”på riktigt”.

Man får här komma ihåg att förtjänsten per månad enbart är några kronor. Utvecklarna har även satt ett tak på 3USD per månad. Därmed tjänar man inte speciellt mycket på att ha en kraftfull mobil mot att ha en något svagare. Ännu ett steg för att skapa förutsättningar för människor över hela världen att ta del av denna ovanliga mining.

Värvning

Om du genomför mining med mobilen kan du även öka intäkterna på två sätt. Ange att du värvats av någon och få 1% högre intäkt (ange en värvningskod i appen. Du kan exempelvis använda vår värvningskod som är 586F72). Om du sedan får andra att börja med mining av Electroneum och ber dem ange dig som referens får du (och den som värvats) högre intäkter.

Klassisk mining

I likhet med andra kryptovalutor sker även ”riktig” mining där belöning delas ut till de som kan granska och verifiera transaktioner. Mining kan ske med CPU (datorkraft) samt GPU (via grafikkort). Man har medveten skapat förutsättningar som gör att mining med CPU ska vara mer fördelaktigt. Detta för att skapa en bredare användarbas.

På Electroneum101.com kan du läsa om hur du kommer igång med mining av Electroneum.

Tre olika nycklar

Många kryptovalutor använder två nycklar, en offentlig och en privat. Men inom Electroneum finns även ”Spend Key”.

Public – Adress som valutan skickas till för att du ska få tillgång till dem.

Private – Adress som gör det möjligt att se mängden ETN i en wallet. Man kan däremot inte skicka med denna adress. För att se mängden behövs alltså denna nyckel vilket gör valutan mer anonym än exempelvis Bitcoin.

Send – Adress som används för att skicka ETN från din wallet.

Det säkraste sättet att bevara sina ETN är genom en paperwallet som sedan förvaras på ett säkert ställe. Än så länge (2018) går det inte att ha ETN på Ledger eller Trezor.

Antal tokens?

Antalet ETN kan maximalt bli 21 miljarder. Dessa kommer att fördelas till miners (både via mobil och dator). När fördelningen är klar kommer miners ändå att kunna få belöning via transaktionskostnaden som uppstår.

Framtida värdeutveckling

Mellan september och november 2017 genomfördes deras ICO. Priset var då satt till 1ETN för 0,01 USD. I juni 2018 var priset 0,016, en uppgång med 60 % trots det kraftiga ras på kryptomarknaden som var i början av 2018.

Framtidens spelvaluta?

Delvis kan Electroneum ses som en konkurrent (eller ett komplement) till Enjin Coin. Detta eftersom man hoppas på att Electroneum ska kunna vara en ”ingame-valuta”.

Om du idag exempelvis spelar Word of Warcraft köper/säljer du saker i spelet för Warcraft guld. Kan detta ske mot Electroneum i framtiden? Det är iallafall målet. Kan de hitta tekniska och användarvänliga vägar så att Electroneum kan användas i spel öppnar sig en enorm marknad för valutan. Detta genom en valuta som kan användas av spelare över hela världen och som även används ”in real world”.

Skulle man lyckas skulle duktiga spelare kunna uppgradera karaktärer och sedan sälja dessa inom spelet – mot valuta som kan användas i fysiska butiker. Det sker redan idag att duktiga spelare skapar, ökar värde på och sedan säljer hela konton. Men här ska alltså enstaka objekt inom spelet kunna säljas direkt mot Electroneum.

Man har även ett mål att etableras sig på olika gamblingsidor (odds, casino, poker osv.). Det finns redan idag flera sidor som accepterar Bitcoin men problemet är att det är svårt att skaffa Bitcoin snabbt. Det brukar krävas att ID-handlingar måste skickas in för att man ska få handla. Dessutom är ofta avgifterna höga när vid köp av småsummor.

(Bildlkälla:Gamteetn.com)

Enkel brygga mellan fiat och krypto?

Electroneum har tydligt fokus på användarvänlighet och mobilvänlighet. Det har de kommit långt på. Nästa steg bör vara att valutan även används i större utsträckning. Detta genom att vara en ingame-valuta, kunna användas på gamingsidor och inom E-handel. De arbetar mot dessa tre marknader och kan de etablera sig inom minst en bör Electroneum snabbt växa i popularitet.

Ökat intresse vid iOS app?

Än så länge finns bara Electroneum miningapp för Android. Om den släpps för iOS bör fler få upp ögonen för kryptovalutan. Samtidigt bör man nog se detta som ett ”måste” för en mass adaption. Det bör alltså komma en app – om den sedan även har miningfunktion visar sig.

Roadmap

Målen för första kvartalet 2018 var:

* En miljon användare – Redan uppnått efter ett par månader!

* Nå fler – Man ville nå ut till ca 100 miljoner

* Exchange – Listas på större handelsplatser. Finns i juni 2018 på Cryptopia, Kucoin, Qryptos, TradeOgre, BitBns och Cryptomate.

* Lansera mobilmining – Genomfördes mars 2018

Utvecklingen av Electroneum lyckades alltså följa tidsplanen mycket väl under första kvartalet. Under resterande del av året är några mål att:

  • Nå 3 miljoner användare
  • Lansera ”Instant Payment”
  • Lansera kommunityapp
  • Lansera API som underlättar för hantering av kryptovalutan av butiker m.m.

Generellt söker man även samarbeten med företag som erbjuder olika betalningslösningar. Detta för att kunna interagera med dessa lösningar. Bland annat började de samarbeta med XIUS i början av 2018. Ett företag med 65 miljoner användare som använder företagets betalningstjänster. Andra samarbeten finns med Fanfare och japanska Bmedia.

Utvecklingen går snabbt och antalet användare av deras app ökar kraftigt. Ska de däremot kunna växa ordentligt krävs fler samarbeten och att valutan kan användas i större utsträckning än idag.