INS Ecosystem (INS)

ins logaINS Ecosystem har som mål att bli första decentraliserade ekosystemet som möjliggör för konsumenter att handla direkt från producenter. Genom detta kommer man förbi återförsäljarna vilket skapar flera fördelar både för konsumenter och producenter.

Skulle INS lyckas med idén kan priserna på många varor minskas med 20-30%. Även om vägen dit är lång så tog INS första viktiga steget i slutet av december 2017. Detta genom att nå hard cap på sin ICO.

Här presenteras hur INS Ecosystem är tänkt att fungera och vilken del i detta system som dess tokens har.

Bakgrund

Handeln med matvaror är en av världens största marknader. För många familjer är det den största, eller näst största, utgiften varje månad. Det är alltså en enorm marknad som framförallt växer online. I Sverige finns exempelvis matkassar och en rad matvarubutiker som erbjuder utkörning av matvaror inom 24 timmar.

Samtidigt dominerar enstaka företag detaljhandeln i vissa delar av världen. Detta genom att äga så mycket som 80% av marknaden. De kan därmed själva sätta priser och styra marknaden som de önskar. Dessa återförsäljare söker höga marginaler vilket skapar högre priser för konsumenten.

Det är här som INS Ecosystem kommer in i bilden. De vill skapa en kanal mellan producenten och konsumenten och därmed minska kostnaderna. Detta samtidigt som producenterna kan effektivisera sin marknadsföring och skapa loyalitetsprogram.

Dagens situation sammanfattas av Peter Fedchenkov som är en av grundarna till INS.

”Consumers have no choice when the retailers push goods on to them. In the 2000-century the consumer choose what product they want, what brands they need and if they want to buy from local or national producers.

Hur fungerar det?

Producenter lägger in sina produkter i systemet och kan därmed välja pris, utbud m.m. Konsumenter beställer produkter via internet eller via en app. Detta sker genom INS Ecosystem. Producenterna levererar sedan produkterna till ”Smart distribution center” varifrån utkörning sedan sker direkt till konsumenten.

Det liknar därmed delvis den logistikkedja som finns idag. Men istället för att producenterna ska leverera till återförsäljare (som ska ha sin vinst) sker det direkt via dessa distributionscentraler. Enligt INS ska detta göra att konsumenterna kan spara upp till 30% på priserna. Men utöver lägre pris finns även andra fördelar.

ins

Fördelen med INS

För konsumenten:

  • Lägre pris

För konsumenterna är den största fördelen att priset på produkterna kan bli lägre. Genom att ta bort återförsäljarna minskas omkostnaderna med 20-30%. Visserligen kommer en mindre kostnad att uppstå vid försäljning via INS men det kan inte jämföras med det krav på avkastning som återförsäljare har.

  • Större valbarhet

Idag avgör återförsäljarna vilka produkter de ska ta in i sortimentet, vilka som ska lyftas fram i butiken osv. Kunderna får helt enkelt nöja sig med det utbud som erbjuds. Med INS skapas möjligheten att köpa matvaror via flera producenter och märken. Dessa företag ”släpps in” på marknaden genom att återförsäljarna inte längre har dominans. Det enda som krävs för en mindre producent är att man är ansluten till INS Ecosystem.

För producenterna

  • Mer kontroll – Genom att själva ha kontroll över distribution och kontakt med konsumenterna kan producenterna ha bättre överblick på pris och tillgång.
  • Marknadsföring och kundkontakt – Via INS kan producenter skapa loyalitetsprogram, kampanjer, affiliateprogram och samtidigt ha nära kontakt med kunderna.

Konkurrenter

”The idea of connecting manufactures and consumers directly is not brand new. But today with blockchain, smart contracts and cryptocurrencies it can make it through.” /Dmitry Zhulin (Founder)

I deras whitepaper ställer de upp flera olika kategorier av konkurrenter inom detaljhandeln. Dessa ställs mot INS gällande pris, kvalité, bekvämlighet, förmåner samt sortiment.

Fysiska butiker får inte lika höga betyg som INS på någon av punkterna vilket inte är oväntat. E-handeln växer starkt i de flesta länder just på grund av dess enkelhet och tillgänglighet. Dess största tydliga konkurrent bör däremot vara Amazon Fresh. INS menar däremot att de ska kunna erbjuda bättre pris, större sortiment och även skapa erbjudanden direkt från producenterna.

Token och dess värdeutveckling

INS Ecosystem är tänkt att kunna användas utan att man behöver ha dess tokens (INS). Däremot kommer tokens användas vid all form av marknadsföring inom nätverket samt vara ett av de betalsätt som kommer att erbjudas. Detta utöver kryptovalutor och fiatvalutor. INS kommer även att användas inom loyalitetsprogrammen som konsumenterna kan ta del av.

Exakt vilka funktioner och vilket framtida värde INS-token kommer att ha på plattformen återstår att se.

Framtida utveckling

Under 2018 blir första steget att utveckla plattformen INS, skapa ett interface som kan möta konsumenternas behov, interagera leverantörer samt lansera plattformen i slutet av året. Året efter kommer fokus vara på expansion.

Det första steget mot denna utveckling togs under vintern 2017 då INS startade sin ICO. Hard cap var på 60 000 Ether vilket även nåddes.

På dess hemsida skriver de att ”7 of top-20 global FMCG manufacturers and 100+ in total are interested to join INS Ecosystem”. Bland annat finns bilder på Scholl, Cilit Bang, Clearasil och Borjomi.

Se analysen av CrushCrypto.com